چاپ افست سی دی : انتقال چاپ یا طرح طراحی شده بصورت مستقیم بروی سی دی یا دی وی دی بوسیله فیلم و زینک بروی خود بدنه سی دی چاپ افست سی دی گفته می شود کهکه بیشتر در تولید استمپری مورد استفاده قرار می گیرد و  گاها این موضوع با چاپ افست لیبل کاغذی سی دی اشتباه گرفته می شود .

در صنعت تولید سی دی و دی وی دی همانند رسته های چاپ مختلف که پر طرفدارترین و پر مصرفترین نوع چاپ که چاپ روی کاغذ می باشد شاهد رشد های روز افزون و ورد دستگاههای بروزی همچون کپی تراکس ،استار  و.... هستیم که با توانایی بالا و سیستم های بروز امکان چاپ مستقیم بروی خود بدنه سی دی بجای استفاده از لیبل سی دی و انتقال چاپ بروی کاغذ های پشت چسب دار و چسباندن بروی سی دی تولید و به دست صنعت گران و تولید کنندگان سی دی و دی وی دی داده شده است تا با کیفیت بالایی از چاپ قسمتی از نیازمندیهای صنعت چاپ سی دی بوجود آید .

روند چاپ در سی دی همانند سایر دستگاه های چاپ افست که انتقال رنگ از برج های رنگی به سطح زینگ توسط نورد های رنگی منتقل می شود و بعد با تفکیک رنگی CMYK  بروی خود بدنه سی دی نقش می بندد که این مراحل چاپ در چاپ افست سی دی کمی با روند چاپ در افست کاغذ متفاوت می باشد که در ادامه به جزئیات چاپ افست سی دی میپردازیم .

همانطور که اشاره کردیم کلیات چاپ افست سی دی همانند چاپ افست کاغذ ایتدا از طرح ارایه شده توسط طراح یک زینک با رنگ بندی چهار رنگ در لیتو گرافی با ابعاد کوچک 13 در 13 تهیه می گردد و اب نسب بروی دستگاه های مخصوص چاپ افست آماده چاپ بروی سی دی می باشد که تفاوت اصلی در چاپ افست سی دی و چاپ افست کاغذ در نوع متریال می باشد که در چاپ کاغذ  متریال استفاده شده کاغذ و با بافت سفید رنگ که آماده جذب مرکب بوده و طرح منتقل می شود اما در فرآیند چاپ سی دی متریال پلاستیک بود و اولین نکته خاصیت جذب مرکب یا استفاده زز مرکبی که قابلیت چاپ بروی سطح متلایز یا نقره ای را داشته باشد باید مهیا باشد که جوهر استفاده شده ترکیبی از یوی و مرکب می باشد پس تفاوت اولیه نوع مرکب که  UV Base بودن مرکب می باشد .

در وحله بعدی با توجه به رنگ بندی مشتری که در اکثر اوقات بصورت زمینه سفید طراحی می شود در این دستگاه ابتدا لایه سفید رنگ بر سطح سی دی کشیده می شود که این ماده تمپلات کاها با مایع پرینتیبل جهت آماده سازی سی دی برای چاپ دیجیتال انجام میگیرد جایگزین می شود که بعد از تمپلات سفید طرح مورد نظر بروی زمینه سفید سی دی منتقل می گردد در چاپ CD افست زمینه سفید بجای رنگ پنجم طلقی می شود .

نکته قابل توجه در مورد چاپ افست سی دی : 

  • کلیه خدمات چاپ افست در این مجموعه فقط بروی سی دی های تولید استمپری قابل انجام بوده و چاپ افست سی دی خام فعلا امکان تحویل ندارد .
  • چاپ افست سی دی به سفارش مشتریان امکان چاپ بصورت 4 رنگ و زمینه نقره ای قابل انجام می باشد .
  • چاپ افست سی دی معمولا بصورت پیش فرض با زمینه سفید در سی دی نقش انجام می گردد .
  • حداقل سفارشات چاپ افست 1000 عدد می باشد و با زمان بندی 1 هفته الی 10 روز کاری .