افزایش قیمت سی دی خام و دی وی دی خام:

با گذشت دوماه از شروع سال و شاهد رونق در کسب و کار های مختلف به خصوص
در بخش تولید و تولیدات انواع لوح فشرده اعم از سی دی خام و دی وی دی خام و
در بحث تولیدات قاب در انواع قاب سی دی و قاب دی وی دی و انواع کاور CD,DVD هستیم .

با شروع و رونق کسب کارهای مختلف در زمینه مجموعه های  تولیدی ،انواع ارایه دهنگان خدماتی چه خصوصی و چه دولتی باعث شده که نیازهای مختلف در زمینه های مختلف را داشته باعث شده تا بصورت زنجیر وار به یکدیگر متصل و مرتبط باشند در این بین بحث تهیه ملزوماتی همچون سی دی خام  ، دی وی دی خام و در بحث انواع قاب ها از جمله قاب سی دی ،قاب دی وی دی از نیازهای شرکت های تولیدی نرم افزار و ویدیو رسانه بوده و از طرفی حجمه بالای از سی دی های خام مصرف در مراکز های درمانی جهت ارایه پرونده بیمار بصورت دیجیتال در بخش های مختلف با مصارفی همچون سی دی خام سی تی اسکن ،سی دی خام برای رادیولوژی ،سی دی خام جهت سونوگرافی و ... دیگر بخش های پزشکی و درمانی مصرف بالایی را داشته که با شروع خرید های ابتدای سال شاهد افزایش بالایی نسبت با سالیان گذشته مواجه شده اند .

این اقدام که در افزایش قیمت دیسکت های خام بوجود آمده سبب اعمال قیمت های ثانویه در بحث خدمات دهندگان چاپ در قسمت چاپ سی دی و چاپ دی وی دی در مجموعه های مختلف مجتمع های چاپی هموچون مجتمع چاپ سی دی نقش که یکی از ارایه دهندگان لوح فشرده بصورت خام به مشتریان و از طرفی ارایه دهنده در زمینه خدمات چاپ و تکثیر سی دی و چاپ و تکثیر دی وی دی در بین مشتریان این حرفه می باشد بدون تاثیر نبوده است .

          


افزایش بی سابقه قیمت های سی دی خام و دی وی دی خا م با توجه به ظرفیت های تولیدی در بحث لوح فشرده مخصوصا CD و DVD  خام دور از انتظار همگان به شمار می رفت و از آنجایی که ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگاه این محصولات و در عین حال صادر کننده این محصولات به شمار می رود و همچنین طی چراغ سبزی که به تولید کنندگان این محصولات داده شد که  خبر انتشار داده شده این موضوع در سایت های خبری مختلفی قابل مطلاعه و مشاهده می باشد که یکی  به اختصار به خبر ارایه شده از طرف سایت اقتصاد آنلاین می پردازیم :;


به نقل از سایت خبری اقتصاد آنلاین :


چراغ تولید سبز است

سرمایه‌ گذاری در بازار تولید لوح فشرده

سرمایه‌ گذاری در بازار تولید لوح فشرده

هزینه تمام شده لوح‌های خام و پرشده در ایران به نسبت سایر کشورها پایین‌تر است و طبق بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به پتانسیل بالایی که در کارخانه‌های تولیدی ایران وجود دارد، همین امر می‌تواند مبنای صادرات ایران را شکل دهد.

اول در خاورمیانه و پنجم در سطح جهان؛ این آمار رتبه‌ بیکاری جوانان یا آمار مربوط به کودکان کار در ایران نیست. در کنار موارد یادشده اخبار خوبی گاه به گاه از بطن اقتصاد ایران درز می‌کند. نمونه‌اش کسب وکار تولیدکنندگان سی‌دی و دی‌وی‌دی و به‌طور کلی لوح‌های فشرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، رتبه نخست در خاورمیانه و جایگاه پنجم در سطح جهان مربوط به تولید لوح فشرده در ایران است که نه‌تنها نیاز بیش از ۷۰۰میلیون عددی سالانه بازار داخلی را پوشش می‌دهد بلکه دروازه‌های صادراتی را هم در پیش گرفته و به کشورهای خاورمیانه صادراتی انجام می‌شود. از اینها گذشته کیفیت این تولیدات در ایران است که تنه به تنه نمونه‌های جهانی می‌زند.

از طرفی با اینکه کمتر از ۱۵سال از زمان آغاز به تولید این کالا در ایران می‌گذرد، تاکنون حدود ۱۲ کارخانه در این زمینه احداث شده است که برای بیش از هزار و ۵۰۰نفر هم اشتغال‌زایی ایجاد کرده است. این تعداد اشتغال‌زایی که شاید کم هم به‌نظر برسد به این دلیل است که مراحل بسیاری از این تولید به صورت کاملا اتوماتیک انجام می‌شود. به دلیل اهمیتی که این بازار دارد و سرآمدی ایران در تولید این کالا، به گزارش دریک آنلاین به نقل از فرصت امروز، بازار محصولاتی از این دست را بررسی می کنیم.

فرمت‌های جدید در راه بازار

تولید لوح فشرده از جمله تولیداتی است که مبتنی بر دانش و تکنولوژی روز است و در روند تولیدی‌اش از فناوری روز استفاده می‌شود. ایران نیز با داشتن نیروی انسانی متخصص توانسته لوح‌های سی‌دی و دی وی دی را با کیفیت مناسب تولید و راهی بازارهای داخلی و خارجی کند. نکته جالب توجه در این زمینه قیمت مناسب این کالاها در بازار است که شاید برای نخستین بار در این زمینه قیمت کالای تولید داخل از نمونه‌های وارداتی کمتر و به صرفه‌تر است.

از آنجایی که این بازار بر تکنولوژی و فناوری مدرن مبتنی است، محصولات جدید هم همواره در راه هستند و این حضور به نحوی است که کهنه‌کارهای بازار را هم حتی پس می‌زند. کما اینکه در این بازار با اینکه مدت زمان زیادی از غلبه فرمت BLU -RAY به HD-DVD در جهان نگذشته، اما سهمی هر چند کوچک از بازار را در اختیار گرفته‌اند.

بازار هم هنوز تقاضای گسترده‌ای برای این محصولات ارائه نکرده اما آنچه در کشورهای دیگر نشان می‌دهد، اقبال به این کالا در سال‌های آینده است و بنابراین سرمایه‌گذاران باید روی چنین بازاری و تولید بلو ری تمرکز داشته باشند.

طبق اطلاعات موجود، در حال حاضر ۲۱واحد فعال (دارای پروانه بهره‌برداری) با ظرفیت بیش از یک میلیارد عدد انواع CD و DVD خام و ضبط شده و تولید بیش ۷۰۰میلیون عدد از این کالاها در کشور وجود دارد. ۳۵خط CD خام، ۷خط DVD و ۲۵خط CD/DVD پرشده (PRERECORD) و همچنین ۲۲خط به ظرفیت تولید ۳۸۰میلیون عدد سی‌دی و دی‌وی‌دی در دست اقدام، وجود دارد که هم به بازار داخلی و هم به بازارهای خارجی نظر دارند.

رشد خیره‌کننده تولید لوح فشرده در ایران

تولیدکنندگان لوح‌های فشرده پس از تامین تقاضای بازار داخلی، به دنبال افزایش توان صادراتی و پذیرش سفارش تولید برای کشورهای مختلف هستند. با افزایش توان کارخانه‌های ایرانی برای تولید سی‌دی و دی‌وی‌دی، نه‌تنها بازار داخلی این کالا به تصرف محصولات بومی درآمده بلکه فعالان این بخش از افزایش توان صادراتی خود به خارج از کشور خبر می‌دهند.

در حقیقت گسترش دامنه تولید لوح‌های فشرده طی هفت سال گذشته باعث شد ایران به بزرگ‌ترین تولیدکننده سی‌دی و دی‌وی‌دی در منطقه تبدیل شود. علاوه بر این، نگاهی به روند نزولی واردات دیسک‌های نوری هم تایید می‌کند که حضور برندهای خارجی در بازار کشور روز به روز کمتر از گذشته می‌شود؛ چنانچه اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که حجم واردات انواع سی‌دی و دی‌وی‌دی طی ۳ماهه اخیر سال جاری تا ۱۳برابر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

تولید روزانه بیش از ۲میلیون لوح فشرده در ایران

همچنین براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده، هم‌اکنون حدود ۲۱ کارخانه سی‌دی و دی‌وی‌دی در کشور وجود دارد که میزان تولیدات آنها روزانه به یک میلیون لوح فشرده خام و پرشده می‌رسد و امسال با وجود بحران‌های اقتصادی، میانگین این تولید از مرز ۳۰۰میلیون عدد لوح هم گذشته است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که بازار داخلی تا حدودی رو به اشباع‌شدگی می‌رود. به همین دلیل درحال حاضر تنها واحدهایی می‌توانند از تسهیلات وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای تولید لوح‌های فشرده استفاده کنند که تولید آنها با هدف صادرات باشد؛ چراکه طبق برآوردهای کارشناسی شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، از میانگین لوح‌های فشرده تولید شده در هرسال، حدود ۳۰میلیون عدد مازاد نیاز داخل وجود دارد که قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارند.

از سوی دیگر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران هم در آخرین آمار خود، ارقام واردات و صادرات لوح‌های فشرده را اعلام کرد که طبق این جداول، امسال در مجموع، حدود ۲میلیون و ۴۰۰هزار دلار سی‌دی و دی‌وی‌دی وارد کشور شده که سهم غالب این محموله‌ها به کشور امارات اختصاص دارد.

نکته قابل توجه این است که این حجم در مقایسه با رقم ۲۷میلیون دلاری واردات در سال گذشته تا ۱۳برابر کاهش یافته است. در بخش صادرات نیز بیشترین حجم لوح‌های فشرده که امسال به کشورهایی همچون ترکیه، تایلند، سنگاپور و امارات فرستاده شده، حدود ۴میلیون دلار برآورد شده که این رقم در مقایسه با سال پیش از افزایش ۴۰۰درصدی حکایت دارد.

هزینه تولید در ایران کمتر است

بنابر اظهارات عبدالرضا نوروزی، رئیس اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده ایران، هزینه تمام شده لوح‌های خام و پرشده در ایران به نسبت سایر کشورها پایین‌تر است و طبق بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به پتانسیل بالایی که در کارخانه‌های تولیدی ایران وجود دارد، همین امر می‌تواند مبنای صادرات ایران را شکل دهد، درواقع کل هزینه‌های تولید این محصولات در ایران در مقایسه با تولیدات چینی هم ارزان‌تر تمام می‌شود بنابراین می‌توان بازار بزرگی برای صادرات سی‌دی و دی‌وی‌دی در سال‌های آینده متصور بود.

چند میلیارد تومان بردارید و به این بازار بیایید

صنعت تولید لوح‌های فشرده در ایران، صنعتی نوپا و جوان است که سابقه تولیدکنندگان آن کمتر از ۱۵سال است اما با تلاش‌هایی که شده و سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت گرفته، این صنعت رشد خوبی به خود دیده است.

جمعیت جوان ایران، زمینه‌های اجتماعی و گرایش به فایل‌هایی از این دست نیز موجب شده تا بازار جوان ایران هر روز بیشتر از دیروز خواهان چنین کالاهایی باشد. تا جایی که امروزه این صنعت در زمره صنایعی قرار گرفته که وابستگی کشور را به کشورهای خارجی مرتفع ساخته و تولیدات داخلی به لحاظ کمی و کیفی با تولیدات مشابه خارجی قابل رقابت هستند.

در این زمینه بخش‌خصوصی بیشترین نقش را داشته و با حضور ۲۱‌کارخانه از بخش‌خصوصی و سهم تقریبا صفر درصدی ارگان‌های دولتی، این صنعت قامت حرفه‌ا‌ی‌تری به خود گرفته و شاید بیش از اندازه خصوصی بودنش در نهایت به موفقیتش هم منجر شود. چرا که رسوب مدیریت دولتی را در بدنه خود نمی‌بیند و همین امر می‌تواند در سال‌های آینده دلیل محکمی بر پیشرو بودنش باشد. بنابراین چشم‌انداز چنین صنعتی حتی در روزهای رکود هم چندان تیره و تار نیست.

بازار جهانی در انتظار لوح‌های ایرانی

در هر حال صنعت تولید لوح فشرده در ایران از آنجا که می‌تواند نگاه وسیعی هم به بازارهای صادراتی داشته باشد، زمینه‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده است. سرمایه‌گذاری مبتنی بر دانش روز و استفاده از ماشین‌آلات وارداتی که البته این واردات تا ۹۰درصد توجیه اقتصادی دارد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این صنعت، استفاده از نیروهای تحصیلکرده و متخصص است و این امید می‌رود که حداقل تعداد اندکی از جمعیت دانشجویی ایران عمرشان را تلف نکرده باشند و زمینه‌های اشتغال‌شان در صنایع مدرنی از این دست، فراهم شود.

کما اینکه تاکنون نیز برای بیش از ۵هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد شده است. به این ارقام باید هزاران نفر دیگر را هم در زمینه‌های حمل‌و‌نقل و خریدوفروش این محصولات اضافه کرد. ویژگی دیگر این صنعت این مسئله است که غالب تولیدکنندگان با ایجاد واحدهای بسته‌بندی و تولید لوازم بسته‌بندی مورد نیاز توانسته‌اند صرفه‌جویی ارزی قابل‌ملاحظه‌ای را برای این صنعت ایجاد کنند.

چندین شرکت مشهور در سطح جهانی در این حوزه ایجاد شده که از جمله می‌توان به ریز موج  ، پارسا سی دی و مجتمع سی دی نقش اشاره کرد که در بین ۱۱۸کارخانه جهانی دست یافته است. در این رده‌بندی تایوان و هند بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند.

هزینه‌های سرمایه‌گذاری

مساحت مکان مورد نیاز برای راه‌اندازی کارخانه تولید لوح فشرده بسیار متنوع است و بسته به اینکه چند خط تولید قرار است به کار گرفته شود، بین ۳ هزار تا ۱۲هزار متر است. این مساحت از آنجا ذکر می‌شود که کارخانجات فعلی در ایران مساحتی اینچنینی دارند.

دستگاه‌های تمام اتوماتیک این صنعت هم معمولا از کشورهای اروپایی وارد می‌شوند و کشورهای ایتالیا و آلمان در این میان بیشترین نقش را دارند و کیفیت دستگاه‌های‌شان از سایر کشورها برتر است. بعضی از این دستگاه‌ها که مربوط به بسته‌بندی هستند توان قالب‌گیری و بسته‌بندی بیش از ۸میلیون دیسک فشرده در طول روز را دارند.

همچنین امکان چاپ افست روی بیش از ۸میلیون دیسک در طول یک ماه را هم دارند که این امر سرمایه‌گذاران را از خرید دستگاه‌های دیگر و مجزا بی‌نیاز می‌کند. به‌طور کلی هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه روی میلیارد تومان دور می‌زند. مثلا تنها برای راه‌اندازی خط تولید «می دیسک» در شرکت ریزموج بیش از ۱۲۰میلیارد تومان هزینه شده و تولید دی‌وی‌دی خام در این کارخانه بیش از ۱۵میلیارد تومان هزینه شده است.

همه نیازهای تولید از مواد اولیه تا ماشین‌آلات

تولید لوح‌های فشرده نیاز به ماشین‌آلاتی از این دست دارد؛ خط تولید DVD که ظرفیت‌های تولیدی متنوعی هم دارند و از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به تیراژ ۳۰هزار عدد در روز اشاره کرد. دستگاه‌های ۲۵هزار عددی نیز از دیگر گزینه‌های این بازار هستند.

همچنین خط تولید سی دی از دیگر خطوط چنین کارخانه‌هایی است که بعضی از ماشین‌آلات تولید سی دی، ظرفیت تولید ۲۰هزار و ۱۵هزار عدد در طول روز را دارند. دستگاه‌های چاپ و افست هم دیگر دستگاه‌های مورد نیاز راه‌اندازی چنین خط تولیدی هستند. سایر قطعات لوازم یدکی مورد نیاز چنین کارخانجاتی را هم باید به این لیست اضافه کرد که هزینه‌ مورد نیاز برای مورد اخیر روی یک میلیارد تومان است.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید لوح‌های فشرده شامل پلی کربنات، باندینگ و رنگ است. هزینه میزان مصرف پلی کربنات برای چنین خط تولیدی تا ماهی ۵۰میلیون تومان می‌رسد. چنین کارخانه‌ای با همین خطوط تولیدی یادشده توان تولید ۸۰هزار عدد سی دی و دی وی دی در طول روز را دارد.

این کارخانه‌ها علاوه بر مجوزهای تولید لوح فشرده می‌توانند در صورت داشتن صلاحیت‌های لازم، مجوز پخش و تولید فیلم، کارتون و نرم‌افزار در سوپرمارکت‌ها را نیز دریافت کنند. همچنین می‌توانند قراردادهایی با بنیادهای تولید فیلم و سازمان صدا و سیما برای تامین لوح‌های فشرده مورد نیاز داشته باشند و تا میزان زیادی از تولیدشان را براساس درخواست‌های از پیش موجود انجام دهند.

همچنین چنین کارخانجاتی به دلیل دانش‌بنیان بودن می‌توانند از تسهیلات وام با بهره ۴درصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز استفاده کنند. براساس گزارش‌هایی که از بازار تولید لوح فشرده در ایران به‌دست آمده است، سودآوری چنین کارخانجاتی ماهی ۵۰۰میلیون تومان هم می‌رسد.



منبع : https://www.eghtesadonline.com